Meer connecteren van de medewerkers van NTT na de Corona pandemie.
Cindy Bottu, Strategic HR Business Partner bij NTT Ltd, deelt haar ervaringen over de vruchtbare samenwerking met Quilombo in het kader van het "Untold Stories" concept. NTT Ltd, een prominente ICT-integrator, werkte samen met Quilombo om na de Corona-pandemie de verbinding binnen het bedrijf te herstellen en de saamhorigheid te verhogen.
“Het audiovisueel bedrijfsmagazine ‘conNecTT versterkt onze bedrijfscultuur en draagt bij aan een groter gevoel van ‘ownership’ en ‘community’ binnen NTT Ltd.” Cindy Bottu,Strategic HR Business Partner bij NTT Ltd |
Herinstalleren van de sense of belonging
“Wij waren op zoek naar een manier om mensen weer meer te connecteren met elkaar en met het bedrijf.”, licht Cindy Bottu toe. “Om de sense of belonging die een beetje weg was na de Corona-pandemie en lockdown terug te installeren. En net op dat moment reikte Elena van Quilombo naar ons uit met hun concept ‘Untold Stories’.”
De mensen praten en lachen meer
Door de inzet van creatieve en humorvolle videoformats van Untold Stories heeft Quilombo geholpen om de medewerkers op een levendige manier te informeren en te engageren. Het heeft significant bijgedragen aan het verhogen van de moraal en de betrokkenheid op de werkvloer.
“Onder andere dankzij het magazine ‘conNecTT’- zo heet het audiovisueel bedrijfsmagazine intern - connecteren meer mensen. Er wordt ook over gepraat op de werkvloer en aan de koffiemachine, zoals ‘The Captain of Fun’." laat Cindy weten. The captain of fun is een medewerker die wordt aangesteld om mensen terug naar kantoor te krijgen. Die organiseert allerlei activiteiten op kantoor zoals padel en darts. Dit werd in het magazine uitgelicht in het format ‘What’s new’ waarbij we op een ludieke manier nieuwe informatie meedelen. “De mensen zijn op de hoogte van zaken die we organiseren zoals padel en darts, en dat geeft goesting.”
“Een andere waarover vaak wordt nagepraat is ‘The Challenge”. The Challenge is een van onze andere formats, daarbij worden 2 mensen bij elkaar gezet en moeten ze een opdracht uitvoeren tegen een bepaalde tijd. “Het brengt leven in de brouwerij. De mensen voelen zich beter en gaan terug connecteren dankzij deze vorm van communicatie. “
“Onder andere dankzij het magazine ‘conNecTT’- zo heet het audiovisueel bedrijfsmagazine intern - connecteren meer mensen. Er wordt ook over gepraat op de werkvloer en aan de koffiemachine.”
Andere positieve impacten van Untold Stories
Untold Stories droeg niet alleen bij aan de connectie, zo blijkt. “We hebben ook nieuwe medewerkers, en die zijn zeer positief over het magazine. Op deze manier leren ze directmeer over het bedrijf, waar het bedrijf mee bezig is, de bedrijfscultuur en de collega’s.”, vertelt Cindy.
“Daarnaast is het een stuk ook informeren. We doen ook veel meer dan de meeste medewerkers denken dat we doen, ze zien altijd maar een stukje. Met het magazine wordt hierover gecommuniceerd op een vrolijke en duidelijke manier, waardoor iedereen er ook blijft naar kijken. De mensen voelen zich beter geïnformeerd en deel van het bedrijf. En het audiovisueel bedrijfsmagazine stimuleert ook het zelfvertrouwen van collega’s die meedoen in de video’s.”
In de toekomst ook inzetten op externe communicatie
NTT gebruikt de video’s nog niet voor externe communicatie, maar denkt er wel over na om dit meer te gaan inzetten, zeker voor hun employer branding. “We hebben heel leuk materiaal, maar moeten er tijd voor maken om het ook extern te gaan gebruiken zoals op sociale media. Het is ook enorm authentiek. Het is een stuk branding dat je ook doet."
Over de vlotte samenwerking
“De samenwerking verloopt zeer vlot. Elena ontzorgt ons volledig, ze heeft ons volle vertrouwen en we hoeven niets meer op te volgen. Ze is zowel de interne als externe projectmanager feitelijk. Het voelt aan alsof ze deel is van NTT. Daardoor steken we er zelf zeer weinig tijd in, dat is iets wat we in het begin niet hadden verwacht.”, zegt Cindy. “Elena komt haar beloftes na. Communiceert open en transparant, en is erg toegankelijk. Het is wederzijds leuk samenwerken.”
Het gebruik van een mix van serieuze content, humor en creativiteit heeft geresulteerd in communicatie die niet alleen informeert, maar ook entertainend is, waardoor de content breed wordt omarmd en bekeken door de medewerkers. “Het triggert voldoende, zodat er veel volk naar gaat kijken. Hoe langer we bezig zijn, hoe meer mensen ernaar gaan kijken. De video’s spreken ook voor zich.” voegt Cindy nog toe.
“Ik zou Untold Stories van Quilombo ook bij andere bedrijven aanraden op vlak van communicatie onder medewerkers verbeteren en vind het concept een meerwaarde en eigenlijk heel goed. Daarnaast is wat wordt opgeleverd kwalitatief zeer goed.”
Overeenkomst met bedrijfswaarden
Cindy sluit af met te benadrukken dat Quilombo's aanpak naadloos aansluit bij de kernwaarden van NTT, zoals connectiviteit, humor, betrokkenheid, diversiteit en duurzaamheid. “Het audiovisueel bedrijfsmagazine ‘conNecTT versterkt onze bedrijfscultuur en draagt bij aan een groter gevoel van ‘ownership’ en ‘community’ binnen NTT Ltd.”
Over NTT Ltd.
|
Ready to get started?
Contact us today for a consultation. Let's tell your story together.